Verhaalsbijdrage

  • Ron

    Hallo,

    Ik word nu geconfronteerd met verhaal van gemeente. Deze gebruikt de gegevens die mijn advocaat heeft gebruikt halverwege 2010

    om een wijziging aan te brengen in een voorlopige vooziening aangevraagd door mijn ex. Kan dit zomaar?? Ik betaal de hypotheek

    en alle kosten en schulden en mijn ex betaald niets. Ze ontvangt nu van mij een deel alimentatie. Dit deel plus de dubbele lasten die

    ik heb mbt andere woonruimte grenst aan de reeds berekende alimentatie die ik moet gaan betalen als de woning word verkocht en/of ik

    weer in de woning ga wonen. Nu komt dus gemeente die 164 euro wil hebben terwijl ik 175 euro betaal aan alimentatie, 300 euro aan huur

    en de hypotheeklasten plus gas water electra verzekeringen etc etc. Tevens betaal ik middels betalingsregeling 100 euro per maand af aan

    advocaat waar ik 6200 euro schuld heb door eerder genoemd verhaal. Ik kom niet in aanmerking voor advocaat van onvermogen….ik kan in bezwaar

    bij gemeente maar zoals die het stellen in brief kan dat alleen middels advocaat en rechtbank..ik geraak alleen maar meer in finaciele problemen

    op deze manier. Heeft u tips?? Kan gemeente zo over het bedrag berekend en uitgesproken rechtbank??

  • pbotje

    zover bekend kan de gemeente alleen verhaal halen, als u ex haar complete uitkering krijgt bij de gemeente.

    als zij van u ontvangt € 175,00 en dit ook de gerechtelijke uitspraak zou zijn, na aanleiding gegevens 2010 advokaat, dan betekend dit dat uw ex de allimentatie verzwegen heeft aan de gemeente, of de gemeente trek de allimentatie bedrag niet van haar uitkering af, en is dus niet op de hoogt dat zij dit ontvangt.

    U mag nooit meer betalen dan de rechter heeft uitgesproken als allimentatie bedrag, of te wel u moet doormiddel van brief aangeven dat u betaald € 175,00 allimentatie aan ex. dat zij dus niks hier oververmeld heeft aan de uitkeringinstatie. U schrijft ook een brief aan uw ex, dat gezien verhaal plicht gmeente, zij verzuimd heeft dit te melden, en nu inverband verhaal, de allimentatie overmaakt aan de desbetrefende instantie, namelijk de gemeente. .Is er geen uitspraak rechter en dus door u samen een afgesproken allimentatie bedrag, dan moet u met uw ex hierover gaan praten, ook weer aangeven dat zij dus dit feit niet aangegeven heeft bij de uitkering instantie.

  • Anne-Mieke

    De gemeente heeft het recht om u een verhaalsbijdrage op te leggen als uit een draagkrachtberekening op grond van uw huidige financiële gegevens blijkt dat u méér zou kunnen betalen dan de €175 alimentatie die u nu al betaalt. Bij die draagkrachtberekening moet de gemeente echter wel rekening houden met de woonkosten van uw ex en de huwelijkse schulden die voor uw rekening komen.

    Weigert u de door de gemeente opgelegde verhaalsbijdrage te betalen, dan heeft de gemeente geen andere keus dan een verhaalsbijdrage vast te laten stellen door de rechtbank. Voor het indienen van een verweerschrift heeft u dan een advocaat nodig. Zo'n procedure kan mogelijk voorkomen worden door bezwaar aan te tekenen bij de gemeente waarbij u duidelijk maakt dat de woonkosten van uw ex en de huwelijkse schulden voor uw rekening komen en waar u bewijzen van alle voor een draagkrachtberekening noodzakelijke financiële gegevens bijvoegt. Gemeentes besparen zich n.l. graag de kosten van een dure procedure bij de rechtbank.

  • Guust

    OK   ik ben alimentatie plichtig, betaal gewoon maar kan binnenkort stoppen omdat ze “een soort van” erkent samen te wonen.

    /quote

    Om een constructieve oplossing van dit geschil voor te staan en omdat cliënte graag zo spoedig mogelijk alle banden met uw cliënt wenst te verbreken, is zij bereid formeel te erkennen dat de beëindiging van de alimentatieverplichting wordt gestoeld op artikel 1:160 BW. 

    /unquote

    Nu vraag ik mij af of dit genoeg is voor de gemeente als zij na een aantal jaar een uitkering gaat aanvragen. 

    THNX