Verhaalsbijdrage

  • pinguin

    Je begrijpt natuurlijk wel dat dit veel vragen oproept.

    Niet in het minst waarom jij om 5 uur 's ochtends nog een reactie plaatst. Ga slapen! :D

    Of ben je zo vroeg op omdat je moet werken? Want dan heb je echt mijn medelijden! :)

  • Lotus

    Iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen.

    Staat bij elke verwijzing, verhaal, of wat dan ook als je op wettelijke zaken gaat zoeken.

    Dat niet iedereen alles weet tot in details is te begrijpen.

    Dat je niet met de gedachte in je achterhoofd gaat trouwen dat het fout kan gaan, snap ik ook.

    Maar………………………….zoals al door Anne-mieke is verwoord: dit soort informatie is werkelijk overal te vinden als je iets over alimentatie, scheiding etc gaat zoeken.

  • pinguin

    Ik ga maar solliciteren als advocaat of rechter. Per slot van rekening wordt iedereen geacht de wet te kennen.:D

  • Sjoerd

    Hallo Anne Mieke,

    Met interesse je verhalen gelezen; je hebt kennelijk veel kennis van zaken. Mijn geval:

    Ben gescheiden in 2000, en heb 1 kind bij mijn ex, Destijds ingestemd (stom) met KA van eur 260. Het kind is namelijk niet van mij, maar wel geboren toen we getrouwd waren tijdens een periode dat we uit elkaar waren. Ik heb dat toen geaccepteerd als mijn kind (nog stommer), maar ja…

    Afgelopen tien jaar moeilijke periode gehad, van baan naar baan, hier en daar bij wat vrienden verbleven, constant op de vlucht voor LBIO. Nu sinds paar jaar weer aardige baan en eigen (huur)huis. Had medio dit jaar de gehele achterstand betaald ca. eur 30.000. Het meeste via loonbeslagen, waardoor ik iedere keer weer mijn baan kwijtraakte.

    Mijn ex heeft afgelopen periode af en toe gewerkt, maar meestal bijstand ontvangen. Begin dit jaar had ze weer werk (hoera!) maar dit blijkt u werk met behoud van uitkering (sociale werkplaats en integratie-traject of iets dergelijks). Dus nu werkt mijn ex, maar komt de gemeente weer bij mij (weer loonbeslag) voor het volle pond.

    Mijn vragen:

    De gemeente weigert een goed overzicht te geven van hetgeen mijn ex aan bijstand heeft ontvangen, en welk deel ze daarvan bij mij verhalen. Moeten zij dit overzicht niet geven?

    Wat ze doen is de bijstand van alle jaren optellen en verrekenen met mij, terwijl er periodes zijn geweest dat mijn ex heeft gewerkt. Dus van bijvoorbeeld een achterstand uit 2007, betalen ze de uitkering van 2010. Moet dit niet evenredig zijn? Bijvoorbeeld had ze recht op 15.000 bijstand in 2009, waarvan ze dus 12 x 260 met mij verrekenen.

    In 2009 hebben ze de hele bijstand betaald met mijn achterstand, waardoor mijn ex nu een enorm hoge belasting moet betalen over 2009. De gemeente heeft geheel geen afdracht gedaan van loonbelasting e.d. Dit bepaalden ze overigens achteraf. Dus ze betaalden bijstand, met in het midden latend of dit bijstand was, of door geld verhaalt op mij.

    Ik heb het idee dat de gemeente de inning van de achterstallige KA gebruikt als bijstandsbeslag, zonder daarvoor een procedure te maken (is die er?)

    Nu weer loonbeslag, terwijl ik met mijn ex had afgesproken dat ik dit jaar geen KA zou betalen, omdat zij weer werk heeft, en ik even een jaar kan bijkomen. Dat blijkt dus nu weer niet door te gaan.

    Ik wil een advocaat inschakelen om dit na te gaan. Ik vermoed dat de gemeente ten onrechte de gehele achterstand in haar zak heeft gestopt. Lastig daarbij is dat ik voor dit gedeelte niet de eiser kan zijn, maar mijn ex. Die krijgt echter niets gedaan.

    Daarnaast vraag ik mij af of ik over periodes in het verleden waar ik helemaal geen inkomen had, alsnog niet een korting op KA kan afdwingen, en om te bepalen of de huidige KA niet veel te hoog is voor mijn huidige inkomen en kosten.

    Alvast bedankt voor je reactie.

    Sjoerd.

  • Anne-Mieke

    Sjoerd Schreef:

    ——————————————————-

    > Mijn vragen:

    >

    > De gemeente weigert een goed overzicht te geven

    > van hetgeen mijn ex aan bijstand heeft ontvangen,

    > en welk deel ze daarvan bij mij verhalen. Moeten

    > zij dit overzicht niet geven?

    > Wat ze doen is de bijstand van alle jaren optellen

    > en verrekenen met mij, terwijl er periodes zijn

    > geweest dat mijn ex heeft gewerkt. Dus van

    > bijvoorbeeld een achterstand uit 2007, betalen ze

    > de uitkering van 2010. Moet dit niet evenredig

    > zijn? Bijvoorbeeld had ze recht op 15.000 bijstand

    > in 2009, waarvan ze dus 12 x 260 met mij

    > verrekenen.

    Ingevolge de Wet op de privacy mag de gemeente u geen mededelingen doen over de hoogte van de bijstandsuitkering die uw ex ontvangt. Maar dat doet voor u in feite ook niet ter zake. Er is n.l. een gerechtelijke beschikking m.b.t. de KA en op grond daarvan dient u sowieso €260 per maand te betalen, of uw ex nu werkt of niet. Als de gemeente onterecht geïnde achterstallige alimentatie met de bijstandsuitkering van uw ex heeft verrekend, dan is dat een zaak tussen de gemeente en uw ex. U bent daarin geen partij.

    > In 2009 hebben ze de hele bijstand betaald met

    > mijn achterstand, waardoor mijn ex nu een enorm

    > hoge belasting moet betalen over 2009. De gemeente

    > heeft geheel geen afdracht gedaan van

    > loonbelasting e.d. Dit bepaalden ze overigens

    > achteraf. Dus ze betaalden bijstand, met in het

    > midden latend of dit bijstand was, of door geld

    > verhaalt op mij.

    Vreemd verhaal. Als de gemeente uw ex een (al of niet op u verhaalde) bijstandsuitkering heeft verstrekt , dan moet daar ook belasting e.d. voor afgedragen zijn. Ontvangen KA (al of niet via de gemeente geïnd) wordt niet gezien als inkomen, dus daarover hoeft uw ex ook geen inkomstenbelasting te betalen.

    > Ik heb het idee dat de gemeente de inning van de

    > achterstallige KA gebruikt als bijstandsbeslag,

    > zonder daarvoor een procedure te maken (is die

    > er?)

    De gemeente kan beslag leggen op grond van de eerdere gerechtelijke beschikking over de KA. Hiervoor is dus geen nieuwe procedure nodig.

    > Nu weer loonbeslag, terwijl ik met mijn ex had

    > afgesproken dat ik dit jaar geen KA zou betalen,

    > omdat zij weer werk heeft, en ik even een jaar kan

    > bijkomen. Dat blijkt dus nu weer niet door te

    > gaan.

    De gemeente is niet gebonden aan een onderling gemaakte afspraak tussen u en uw ex en mag dus, ongeacht die onderlinge afspraak, op u verhalen.

    > Ik wil een advocaat inschakelen om dit na te gaan.

    > Ik vermoed dat de gemeente ten onrechte de gehele

    > achterstand in haar zak heeft gestopt. Lastig

    > daarbij is dat ik voor dit gedeelte niet de eiser

    > kan zijn, maar mijn ex. Die krijgt echter niets

    > gedaan.

    Uw ex zal hiervoor zélf een advocaat in moeten schakelen. U zult hier overigens geen cent wijzer van worden.

    > Daarnaast vraag ik mij af of ik over periodes in

    > het verleden waar ik helemaal geen inkomen had,

    > alsnog niet een korting op KA kan afdwingen

    Daar zal niet met terugwerkende kracht rekening mee worden gehouden. U had toendertijd een herzieningsverzoek bij de rechtbank in kunnen dienen.

    >en om

    > te bepalen of de huidige KA niet veel te hoog is

    > voor mijn huidige inkomen en kosten.

    Als dat zo is zult u alsnog een herzieningsverzoek bij de rechtbank in moeten dienen.

  • Marcel

    Ik vind eigenlijk dat ik (moreel gezien, hoe het juridisch in elkaar zit weet ik niet) het recht heb om te eisen dat de gemeente waarvan mijn ex bijstand ontvangt bewijsstukken laat zien waaruit blijkt dat zij genoeg actie ondernemen om haar weer aan het werk te krijgen. Ik heb geen idee of dat kan. Ik heb er veel belang bij dat zij weer aan het werk gaat, en ik heb de vrees dat nu de gemeente geld van mij krijgt, er minder stimulans is om haar aan het werk te zetten.

    Daarnaast is het psychisch belastend en vernederend om telkens formulieren te krijgen van de gemeente met eisen en deadlines, en dreigende taal ('u moet alle formulieren + bewijsstukken binnen 3 weken inleveren ANDERS….')

  • Anne-Mieke

    Marcel Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik vind eigenlijk dat ik (moreel gezien, hoe het

    > juridisch in elkaar zit weet ik niet) het recht

    > heb om te eisen dat de gemeente waarvan mijn ex

    > bijstand ontvangt bewijsstukken laat zien waaruit

    > blijkt dat zij genoeg actie ondernemen om haar

    > weer aan het werk te krijgen. Ik heb geen idee of

    > dat kan.

    Ja, dat kan. U moet daarvoor een schriftelijk verzoek indienen bij Burgemeester en Wethouders van betreffende woonplaats.

  • wilfried

    Na bijna 25 jaar getrouwd te zijn geweest ben ik 13-03-2002 gescheiden.

    2 jaar daarvoor is mijn ex weg gegaan en heeft onze 2 kinderen bij mij gelaten.

    Die waren toen 17 en19 jaar.

    Ik heb haar volledig onderhouden tot de scheiding.

    Daarna niets meer gehoort tot afgelopen december.

    Ze blijkt verhuisd te zijn naar Nijmegen en heeft daar sinds kort een bijstandsuitkering gekregen.

    Haar werkeloosheid is niet veroorzaakt door de scheiding, ze is “werkschuw” of te wel te lui.

    Nu komt na 8 jaar de gemeente om een verhaalbijdrage.

    Ik heb heel mijn hebbe en houwe naar ze opgestuurd en kreeg deze week bericht.

    Ik moet 289 euro per maand gaan betalen.

    Ik heb na mijn scheiding een nieuw gezin opgebouwd.

    Ons gezin bestaat uit 5 personen en kunnen net rond komen.

    Dus die 289 euro is voor mij niet te doen.

    Mijn vraag is wat kan ik hier tegen doen?

    Het is een uitspraak van de gemeente niet van de rechter.

  • E.A.

    Meer info in onderstaande posting

    Re: Verhaalsbijdrage

    Gepost door: Anne-Mieke ()

    Datum: 12 april 2010 05:47

    Weigert u uw financiële gegevens aan de gemeente te overleggen of maakt u bezwaar tegen de door de gemeente eigenhandig vastgestelde verhaalsbijdrage, dan heeft de gemeente in elk geval geen andere keus dan naar de rechter te gaan voor een beslissing. Vordert de gemeente via de rechter een verhaalbijdrage op grond van uw onderhoudsplicht voor uw ex, dan kunt u tegenwerpen dat er geen sprake is van causaliteit. Het is dan aan de rechter om daarover te beslissen (en niet aan de gemeente).

  • LocoPadre

    Ik heb de hele draad gelezen en heb sterk de indruk dat de gemeente waar mijn ex-vrouw woont, de verhaalsbijdrage doet via het LBIO.

    Mag de gemeente alles op mij verhalen via het LBIO?