Verhaalsbijdrage

  • pinguin

    Ik vraag mij af hoeveel procent van de mensen die gaan trouwen, weten dat ze het risico lopen dat ze 12 jaar gestraft kunnen worden wanneer het fout gaat.

    En hoe kan je dat weten? Ik wist het in ieder geval niet. En getrouwde stellen die ik het vraag weten het ook niet.

    Behoort de overheid je niet op de hoogte te stellen van deze woekerpraktijken?

  • Anne-Mieke

    Alle wetten worden door de overheid in het Staatsblad gepubliceerd en verder kun je alle nodige info via overheid.nl vinden. Dat je niet eerst de kleine lettertjes leest voor je een (huwelijks)overeenkomst sluit kun je dus niet de overheid aanrekenen.

  • pinguin

    Wat een flutreactie! Alsof we allemaal de wetten kennen en kunnen begrijpen. ALs dat het geval was, dan was ik wel advocaat of rechter geworden!

    De overheid heeft alle hypotheekverstrekkers verplicht om een aparte bijlage te leveren met daarin de risico's van het produkt. Opdat mensen extra gewaarschuwd zijn.

    Dit zou ook moeten gelden voor een huwelijkcontract. De overheid zou zowiezo deze woekercontracten niet mogen opstellen.

    Mijn echtscheidingverzoek is ook in het staatsblad gepubliceerd, maar er is niemand geweest die mij daarop attent heeft gemaakt. Conclusie is dus dat de overheid niet voldoende doet om het onder de aandacht te brengen.

    Het is nu juist de taak van deze overheid om haar burgers te beschermen tegen deze gevaren.

  • Anne-Mieke

    Anders dan over hypotheken is er ruim voldoende info te vinden van de overheid over de gevolgen van een scheiding. Lees b.v. alleen postbus 51 er maar eens op na. Om nog maar niet te spreken over kranten en tijdschriften die regelmatig vol staan met echtscheidingsproblematiek. Probleem is alleen dat mensen die gaan trouwen er doorgaans vanuit gaan dat dat voor de rest van hun leven is, terwijl toch algemeen bekend is dat één op de drie huwelijken in een echtscheiding eindigt. De info is er dus wel, alleen wordt die vaak pas gelezen als het te laat is. Of de info wordt wel gelezen, maar wordt als ‘niet op ons van toepassing’ terzijde geschoven. Het is dus niet de schuld van de overheid, maar gewoon een kwestie van geen eigen verantwoordelijkheid nemen (m.a.w. een bord voor je kop houden of ziende blind zijn).

    Als je door een ongeluk met je auto gehandicapt raakt, dan verwijt je de overheid toch ook niet dat er geen bijlage bij je koopovereenkomst zat waarin je gewezen bent op de risico's die het rijden in een auto met zich meebrengt?

    We zijn toch geen kleuters die bij elke belangrijke beslissing door de overheid aan het handje moeten worden gehouden om ons te behoeden voor de risico's die aan zo'n beslissing vastzitten? Kom op zeg!

  • pinguin

    Kom op zeg Anne Mieke!

    Als het allemaal algemeen bekend is, wat is dan het bestaansrecht van dit forum? Iedereen behoort toch de wet te kennen? Klaar!

  • Anne-Mieke

    Nee pinquin, een burger dient de wet te kennen die op hem van toepassing is in de omstandigheden waarin hij zich bevindt. Hoe je die kennis vergaart is echter in de eerste plaats je eigen verantwoordelijkheid. De overheid stelt daarvoor de benodigde informatie ter beschikking en het bestaansrecht van dit prikbord is dat het aan die kennis bijdraagt.

    Klaar.

  • pinguin

    Ga je me nu vertellen dat dit forum een middel is van de overheid om de benodigde informatie ter beschikking te stellen?

    En dat je je informatie over echtscheidingen uit kranten en tijdschriften moet halen? En dat dit de manier is van onze overheid om informatie met ons te delen?

    En wanneer het algemeen bekend is dat één op de drie huwelijken in een echtscheiding eindigt, dan is het juist een taak van de overheid om mensen te waarschuwen dat ze het risico lopen volledig falliet te gaan wanneer het huwelijk strandt.

    Je praat recht wat krom is.

    PS de vergelijking met een verkeersongeluk slaat natuurlijk als een tang op een varken. Wanneer een huwelijk stuk loopt maakt de overheid uit wat de gevolgen zijn, dat kun je natuurlijk helemaal niet vergelijken met het gewond raken bij een verkeersongeluk!

    Ik moest even Googlen wat het Staatsblad is. Had ik nog nooit van gehoord. Telegraaf dacht ik. Maar het Staatsblad is helemaal geen blad, maar een website!

    Over je op het verkeerde been zetten gesproken!

  • pbotje

    onder welke steen ben jij vandaan gekropen. is het bij jou nooit opgekomen dat internet zoals het nu bestaat pas 10 jaar deze uitstraling heeft, er vraoeger een staatsblad was en nog steeds, een uitgave gedaan door de staten des kamers.

    Deze databank bevat de officiële bekendmakingen van de overheid (Staatsbladen, Staatscouranten, Tractatenbladen) en de Handelingen en Kamerstukken van de Eerste en Tweede Kamer vanaf 1 januari 1995. Gedigitaliseerd, vanwege makkelijker inzichten voor de gewone mensen Voor internet, moest je voor uitgave wezen bij stadhuis, politieburo, en notarisen, daar zat een bepaalde drempel in.

    Verder nooit opgelet bij maatschapijleer op lager onderwijs, en vmbo,eventueel hmbo. daar werden deze dingen zeker behandeld, nameljk is je basis voor de rest van je leven,

    kinderen van 13 weten nu al beter de wetten dan menige ouder, ik heb recht op is een veel gehoorde kreet, denk dat jou ex daar ook meer van weet.

    Zefs als er een ongeluk is gebeurd, is er door de overheid al richlijnen uitgezet hoe te handelen, namelijk je mag door de zelfde overheid een proces aanspannen, voor jou eventuele gelijk, ook bij een echtscheiding, hoewel het lijkt voor jou dat het niet rechtvaardig, moet je de overheid geen schuld van geven, maar je ex die is slimmer en meer op de hoogte geweest. die heeft beter haar huiswerk vroeger en nu gedaan.

  • pinguin

    Ik kruip maar weer onder mijn steen……Wat een lulverhaal pbotje.

    Dit forum staat bomvol vragen van mensen.

    Maar jij stelt dat iedereen het antwoord allang had kunnen vinden. Hadden ze maar op moeten letten bij maatschappijleer…..

  • Anne-Mieke

    pinguin Schreef:

    ——————————————————-

    > Ga je me nu vertellen dat dit forum een middel is

    > van de overheid om de benodigde informatie ter

    > beschikking te stellen?

    Ik heb niet gezegd dat dit forum een middel van de overheid is, maar waarom het bestaansrecht heeft.

    > En dat je je informatie over echtscheidingen uit

    > kranten en tijdschriften moet halen? En dat dit de

    > manier is van onze overheid om informatie met ons

    > te delen?

    Ook weer jouw verkeerde interpretatie. Alle wetten zijn eenvoudig op internet te vinden of anders in b.v. de bieb. De overheid publiceert nieuwe wetten of wetswijzigingen in het Staatsblad, wat digitaal beschikbaar is. Verdere info, uitleg, jurisprudentie over die wetten vind je ook op internet, of anders in de bieb, in kranten of tijdschriften of b.v. op een forum als dit. Je kunt in elk geval niet stellen dat de overheid niet de benodigde informatie beschikbaar stelt.

    > En wanneer het algemeen bekend is dat één op de

    > drie huwelijken in een echtscheiding eindigt, dan

    > is het juist een taak van de overheid om mensen te

    > waarschuwen dat ze het risico lopen volledig

    > falliet te gaan wanneer het huwelijk strandt.

    Het is niet de taak van de overheid om burgers nog eens extra te waarschuwen voor mogelijke nadelige (financiële) gevolgen van een wet. Net zo goed als dat de overheid je niet hoeft te waarschuwen dat je uit je huis gezet kunt worden als je je huur niet betaalt (Huurwet) of in de gevangenis terecht kunt komen als je een misdrijf pleegt (Wetboek van strafrecht), hoeft de overheid je ook niet te waarschuwen dat je soms volledig failliet kunt gaan als gevolg van een scheiding. Soms, omdat faillissement als gevolg van een scheiding sowieso maar bij een klein percentage van alle echtscheidingen voorkomt.

    > Je praat recht wat krom is.

    Nee pinguin, jij praat krom wat recht is!

    > PS de vergelijking met een verkeersongeluk slaat

    > natuurlijk als een tang op een varken. Wanneer een

    > huwelijk stuk loopt maakt de overheid uit wat de

    > gevolgen zijn, dat kun je natuurlijk helemaal niet

    > vergelijken met het gewond raken bij een

    > verkeersongeluk!

    Het was maar een voorbeeld om aan te geven dat het niet de taak van de overheid is om burgers voor elk mogelijk gevolg van een wet extra te waarschuwen. Om een beter voorbeeld te noemen: de overheid hoeft je ook niet extra te waarschuwen dat je uit je huis gezet kunt worden als je je huur niet betaalt. Dit volgt n.l. uit de Huurwet, waarvan de informatie door de overheid dus al in voldoende mate beschikbaar is gesteld voor burgers.

    > Ik moest even Googlen wat het Staatsblad is. Had

    > ik nog nooit van gehoord. Telegraaf dacht ik. Maar

    > het Staatsblad is helemaal geen blad, maar een

    > website!

    > Over je op het verkeerde been zetten gesproken!

    Het Staatsblad is sinds 1 juli 2009 inderdaad alleen nog maar digitaal beschikbaar. Sorry dus dat ik dat niet meteen erbij vermeld heb. Voor geïnteresseerden hierbij de link naar de website: https://www.officielebekendmakingen.nl/

    Simpelweg op ‘wetten’ googlen levert overigens ook alle benodigde info op.