Zaak starten, welke rechtbank?

  • Peter

    Ex woont in Groningen en start daar een verzoek tot vervangende gezag.

    (Feitenlijk heeft ze die al ingedient, volgens info die ik heb, dus zij liegt)

    Ze wil met het zoontje elke kerstvakantie reizen.

    Ex wil dus de EU grens passeren. is mijn conclusie.. (zoontje heeft al gereisd middels een andere nationaliteit in het verleden, waar ik laterachter kwam).

    De rechtbank die om de hoek zit is den haag. Mag ik eisen dat de zaak verplaatst wordt naar Den Haag? Of moet ik helemaal naar Groningen reizen?

    “ bevoegdheden van de rechtbanken zijn verdeeld in arrondissementen. De hoofdregel is dat de rechtbank van de woonplaats van de gedaagde partij bevoegd is om over het geschil te oordelen. Welke rechtbank bevoegd is in welke woonplaats kunt u zien op de kaart gerechtelijke indeling op www.rechtspraak.nl ”

    Hoe schrijf ik zo'n verzoek?

    Hoe vraag ik de gegevens op of er al een zaak loopt??

    Moet ik een advocaat hebben, of mag ik het zelf doen?

    Waar kan ik informatie vinden, hoe te handelen in dat soort verzoeken?

  • Marieke

    Dit is een moeilijke.

    In principe zou je denken dat je ex de zaak bij jouw arrondissement moet starten. Als jij een rechtszaak start zou dat dan volgens die regel bij het arrondissement van je ex zijn.

    Jij kan niet zelf de zaak verplaatsen, jammer genoeg.

  • Peter

    Beste Marieke,

    Inmiddels verder gelezen: procedures art. 3.

    - verzoekschrift, arrondissement van degene die het start

    - kortgeding, arrondissement wederpartij

    Overige ben ik nog niet uit. Door gegooglede strijdigheden .. NL vs EU recht.

  • Miles

    Thanks for sharing the article, and more importantly, your personal experienceMin https://mxplayer.pro/ dfully using our emotions as data about our inner state and  knowing when it’s better to de-escal https://shareit.onl/ ate by taking a time out are great tools. Appreciate you reading and sharing your story, since I can certainly relate and I think others can too