Welke tremanormen gelden voor mijn kids?

  • Robert

    Hallo,

    Ik zal eerst de situatie wat toelichten…

    Ik heb 4 kinderen in de leeftijd van 12,11,2 en 0,5 jaar oud.

    De eerste twee kids zijn uit een eerder huwelijk en hier betaal ik alimentatie voor op dit moment.

    Nu heb ik een relatie met de moeder van de jongste twee, hierdoor wil ik graag de alimentatie van de eerste 2 naar beneden toe aan laten passen.

    Ik kan echter nergens vinden wat de behoefte van de kinderen is, wie o wie kan me duidelijkheid geven? Moet ik kijken in de 2 kinderen normen of de 4 kinderen normen? Het gaat immers om twee verschillende situaties waar ze in wonen (of met mij hebben gewoond)

    Misschien verdere relevante gegevens;

    Gezinsinkomen met ex (waarbij ik nu voor 2 kinderen alimentatie betaal)

    Toen 3000 netto (2200 van mij, 800 ex)

    Alimentatie is nu 750 voor mij

    2 kinderen uit de relatie

    Huidige situatie

    Gezinsinkomen met huidige partner

    4400 netto (2700 van mij, 1700 huidige partner)

    2 kinderen (erkend door mij)

    Totaal 4 kinderen nu.

    Please help me out…

  • actie

    logisch gezien … je bent meer gaan verdienen dus je kan meer betalen

    en 750 kost het je niet, na belastingen kost het je wellicht 350 per maand

    wat verdient ex nu?

    wil je rust in je leven?

    Herziening.

    Mijn ervaring 2011 :

    Je 11 en 12 jarige kind krijgen de volle mep. (motivatie rechter zijn eerst geborenne)

    Niets met Nibud rekening houden! <– daar vind je de behoefte van een kind

    Ergo 0,5 jaar + 2 jaar kunnen verrekken.

    Je moet afwegen wanneer die oude uitspraak was, (voor 2010??) want destijds waren er meer aftrekmogelijkhedne om de ali te matigen

    Op Internet kun je de ‘berekening/threma normen googlen’ maar er staat ook bij dat het een advies voor de rechter is.

    Een rechtszaak is Russisch roulette voor de man!

    PS zelf doen of uitbesteden (schat 2500 euro)

    dus kosten baten analyse maken

  • pinguin

    De 750 euro is KA neem ik aan. Dan krijg je hooguit 100 euro terug van de belasting. Bij 3000 euro netto inkomen hoort een kindbehoefte voor 2 kinderen van 655 euro (2011) totaal. Doordat je vriendin de helft van de woonlasten voor haar rekening neemt heb je draagkracht over om PA te betalen. Wat is het inkomen van je ex nu? Ook een vriend?

  • Koott

    Kan door rechter op verschillende manier mee omgegaan worden. Ook afhankelijk van co ouderschap of niet natuurlijk.

    Het blijft een berekening van behoeften enerzijds en draagkracht anderzijds. Zoals in de tremanormen op www.nvvr.org toegelicht wordt. Er wordt gelukkig tegenwoordig wel beter gekeken naar de financiele voordelen die de alleenstaande ouder ten behoeve van de kinderen krijgt waardoor de draagkracht van deze ouder hoger wordt. Bekijk ook wat voorbeeld uitspraken op www.jure.nl

    Scenario 1)

    De kinderen uit je tweede huwelijk hebben een bepaalde behoefte op basis van het huidige gezinsinkomen minus de door jou betaalde kinderalimentatie voor je oudste twee kinderen. (Dat geld konden jullie immers als gezin niet uitgeven,dus aan dat nivea van inkomsten zijn ze niet “gewend” )

    Dus voor de twee jongsten de behoefte berekenen op basis van een gezinsinkomen van 4400 - 750 = 3650 Bij kinderen onder de 5 is dat dan zo'n 850 euro…. (Ongelooflijk maar waar!) Daar komen dan de eventuele kinderopvangkosten nog bij.

    De behoefte van je twee oudste verandert in principe niet. (Hoewel dat bedrag dat jij betaald eigenlijk al hoger is dan de behoefte uit de tabel?? Die zou namelijk zo'n 650 euro maximaal moeten zijn?) De draagkracht van ex 1 is mischien ook wel verandert? Die van jou is waarschijnlijk al zo verandert dat je dat mischien al eerder aan had kunnen laten passen. Ik neem aan dat jullie fikse kinderopvangkosten hebben, en die mag je meetellen als uitgaven om de draagkracht te berekenen. “Gelukkig” zullen die meer dan halveren na jullie scheiding wanneer er nog maar naar 1 inkomen wordt gekeken voor de kinderopvangtoeslag berekening.

    Dus dan komt het neer op je draagkracht berekenen.

    Van die 2700 mag je 935 euro (bijstandsnorm alleenstaande) en alles wat je boven de 213 euro aan woonlasten betaald, en alles wat je boven de 49 euro aan ziektekosten betaald aftrekken. Van wat je dan overhoudt is 70% beschikbaar voor de kinderalimentatie. Stel dat je 800 euro aan woonlasten hebt, en 150 euro ziektekosten, dan heb je dus een totale draagkracht van zo'n 750 euro die dan over 4 kinderen verdeelt moet worden.

    Soms wordt dat rucksichtlos door 4-en gedeeld, en soms naar rato van de behoefte (waarbij voor je jongste kinderen de kinderopvang kosten nog bij het bedrag uit de tabel geteld gaat worden) en soms afhankelijk van de draagkracht van de moeder. Maar het zal er wel op neerkomen dat je complete draagkracht aan kinderalimentatie op gaat.

    Kortom, het wordt een financieel drama. (maar volgens mij was dat het al een beetje met die 750 euro aan kinderalimentatie en twee heel jonge kinderen). Dus zoek vooral een zo'n duur mogelijk huis (binnen de grenzen, namelijk maximaal 1/3 van je netto inkomen) of probeer co ouderschap te regelen en zo die belachelijk hoge kinderalimentatie voor die twee oudsten omlaag te krijgen zodat je zelf nog wat financiele ruimte overhoudt om zelf dingen met je kinderen te kunnen doen.

  • pinguin

    Van dat zo duur mogelijk huis wordt je partner geacht de helft de betalen! Zodat jouw draagkracht stijgt om nog meer te kunnen betalen.

  • Koott

    dat is een giller. Ik had het verkeerd gelezen! Ik dacht dat Robert ook van vriendin 2 ging scheiden.

    Maar dat is mischien wel een tip voor hem.

    Heb daar zelf vaak over gedacht namelijk om Of echt met een kwaaie kop om op die manier mijn man te dwingen die absurde alimentatie eens aan te laten passen Of in goed overleg te gaan latten om op die manier de alimentatie van de kinderen uit zijn eerste huwlelijk omlaag te krijgen, en ondertussen alle toeslagen en subsidies voor alleenstaande n te kunnen binnenharken en eindelijk zelf eens iets te kunnen doen van ons salaris waarvoor we keihard moeten werken in plaats van het weg te moeten geven.

    Ook wel belangrijk voor deze “berekening” is wat Robert en zijn vriendin nu aan kinderopvang betalen. Die mag je namelijk (niet onlogisch) meetellen bij het bepalen van je draagkracht.

  • Robert

    Hoi Actie, allereerst dank voor de moeite die je neemt om mij van antwoorden te voorzien!

    Ik ga niet weg bij de vrouw met wie ik de laatste 2 kinderen heb, verder heb ik helaas geen beeld van wat mijn ex (aan wie ik nu de 750 KA betaal voor 2 kids) nu aan inkomen heeft, wel weet ik dat ze is gaan samenwonen met een nieuwe partner op de dag dat de scheiding door de rechter is uitgesproken….

    Ik krijg maar heel weinig aftrek voor de te betalen ka, denk dat dat zeker nog niet een derde is van wat ik betaal. (helaas is het niet zoals jij stelt dus dat het maar 350 netto is, als dat zo zou zijn, zou je me nergens over horen…)

    Robert

  • Robert

    Hallo Pinguin,

    Ook jij bedankt voor de moeite die je neemt om mij van antwoorden te voorzien!

    Heb geen idee van wat mijn ex nu verdient, ik neem aan niet zo heel veel meer, ze werkt maar 16 uur en vindt het zeker niet nodig met de aanvulling die ze van mij krijgt om ook maar 1 uur per week extra te gaan werken. Ze heeft wel een partner, deze heeft echter ook kinder(en) uit eerdere relaties.

    Robert

  • Robert

    Hallo Koott,

    Dank je voor je uiteenzetting, dat van de kinderopvang wat ik nu betaal voor de jongste kids wist ik nl niet, heb ook niet echt een goede advocaat heb ik nu al wel door want die heeft me hier in het geheel niet op gewezen….

    Als ik jou verhaal goed lees is het volgens mij goed mogelijk om mijn alimentatie voor de oudste twee kinderen aanzienlijk naar beneden te brengen.

    Ik woon sinds de scheiding van mijn ex nl 3x zo duur (maar ik heb gelezen dat rechters daar geen boodschap aan hebben)

    wel zijn er inmiddels 2 kinderen meer die mijns inziens ook recht hebben op een “fatsoenlijk” bestaan, daar komt bij dat mij draagkracht lager gaat worden door de jongste 2 kinderen hun kinderopvang die ik samen met mijn huidige partner betaal.

    Klopt het zo een beetje?

    thanks

    Robert.

  • Koott

    Over kinderopvang: Je moet gewoon op www.nvvr.org de berekening downloaden. Daarmee je eigen draagkracht bepalen, en je niets door je advocaat wijs laten maken. Zie http://www.nvvr.org/download/1508-bijlage+2012+eerste+helft.doc

    Je ziet dat post 90 (netto methode) of post 126 (bruto methode) de netto kinderopvangkosten zijn die als utigaven afgetrokken kunnen worden om je draagkracht te bepalen.

    Over verdeling draagkracht over alle kinderen, er is juist een uitspraak in hoger beroep gedaan waaruit maar weer blijkt hoe “willekeurig???” rechters kunnen oordelen. http://jure.nl/bx1295

    Voorheen was het altijd zo dat wanneer een vader onvoldoende draagkracht had om in de complete behoefte te voorzien ( wat natuurlijk standaard is, want wie kan ineens twee huishoudens betalen van hetzelfde salaris) dat dan de beschikbare draagkracht gelijk verdeelt werd over allen kinderen.

    Nu is er dus een hoger beroep geweest waarin zeg maar Ex 1 minder draagkracht had dan vriendin 2 (wat ook altijd het geval zal zijn, want zonder een goedverdienende vriendin 2 kan geen enkel vader zich het veroorloven om een nieuw gezin te beginnen) en vond dat vriendin 2 verhoudingsgewijs meer bij moet dragen aan het onderhoud in het nieuwe gezin, zodat er dus meer geld overblijft om alimentatie voor de kinderen uit het eerste huwelijk (met de minder verdienende, maar ja, ook voraal minder werkende ex 1) te betalen.

    Helaas het is niet anders. Nederland is redelijk achtergebleven wat dit betreft.