alimentatie

  • M@ria

    Mijn vriend betaald alimentatie voor dochter 16 en zoon 18 bijna 19. moeder is nu bezig via advocaat om meer alimentatie te krijgen , omdat ik ( zijn nieuwe vriendin) bij hem inwoon. Ik weet dat mijn loon word meeberekend, omdat ik mijn vriend kan bijstaan in de kosten van de huur/hypotheek. echter de zoon zegt tegen vader dat hij is gestopt met zn mbo opleiding omdat hij al van 4 opleidingen is afgetrapt ivm dat hij geen zin heeft in school. Hij zegt zelf ook niet naar school te willen, en ook totaal geen motivatie heeft om te gaan werken, zijn eigen woorden zijn''pa ik wil gewoon gamen achter de pc'' Moeder is al naar een cursus''hoe omgaan met verslaafd game kind '' moet hij voor een jongen van bijna 19 die zelf aangeeft niets meer te willen, niet 1 diploma, wel alimentatie betalen?

  • Koott

    In ieder geval moet vanaf 18 jaar de alimentatie naar het kind zelf overgemaakt worden. Anders kan de zoon achteraf zeggen dat hij niet gehad heeft, en het alsnog vorderen. (Het rechtstreeks aan het kind overmaken heeft mischien weer een gunstig effect op de houding van de moeder, wanneer zij geen geld meer krijgt gaat ze mischien nog harder achter een opleiding of baan voor zoon aan).

    Verder is het waarschijnlijk gunstig om opnieuw alimentatie uit te laten rekenen, zelfs al wordt jij geacht de helft van de woonlasten te betalen. De regels zijn namelijk verandert, en veel eerlijker geworden voor de alimentatie betalende ouder. Zo moet tegenwoordig het ontvangen kindgebonden budget helemaal gebruikt worden voor de kinderen. De “verzorgende” ouder moet tegenwoordig ook een minimale bijdrage leveren.

    Dat zoon op de bank niets zit te doen, ontslaat je niet van je onderhoudsplicht helaas. Wel sneu dat die jongen er zo erg aan toe is. Sterkte.

  • Marieke

    Koott vergeet even dat je voor een 19 jarige geen KGB en kinderbijslag meer ontvangt ;)

    Volgens mij kan alleen zoon een zaak starten en niet moeders!!!

  • M@ria

    hmmzz marieke daar had ik niet eens aan gedacht, is dat zo, dat de zoon dan zelf naar een advocaat moet/kan , en de moeder alleen meer kan gaan vragen voor de docher van 16 ?

    en dan nog een vraag, moeder werkt maar is net niet genoeg volgens norm, dus krijgt van de bijstand kleine aanvulling. maar mijn vriend weet dat ze al jaren 4 zwarte adresjes heeft voor schoonmaken ze verdient daar per maand 200 euro mee, dat is precies wat ze ook als aanvulling krijgt als uitkering. maar heeft ze wel recht op aanvulling als de instantie weet dat ze die adresjes heeft? en gelooft de uitkeringsinstantie zoiets zo maar als die dat te horen krijgen of moet je dat kunnen bewijzen.

  • anne11

    met 18 jaar moet je zelf naar de advocaat, en mag moeders het niet eens doen

  • Marieke

    De uitkeringsinstantie gaat op zoek naar die bewijzen dat hoef jij niet te doen.

    Je moet namen hebben, adressen en dat soort dingen.

    En zwarte inkomsten moeten meegerekend worden in draagkracht.