Draagkracht/behoefte

  • Thfabani

    Hallo,

    Ik ben een paar jaar geleden gescheiden. Ik heb 2 zoons onder de 10 jaar uit dat huwelijk. Omgangsregeling van om het weekend en om de woensdagmiddag, halve vakanties enz.

    Behoefte vastgesteld op €675,-

    In 2013 getrouwd met mijn huidige vrouw en uit dat huwelijk nog een zoon geboren.

    Ook heeft mijn vrouw een dochter uit een eerdere relatie. Zij heeft Co. Ouderschap. Geen alimentatie.

    Ivm het veranderen van mijn situatie een verlaging/wijziging aangevraagd bij ex.

    Ook zijn de regels inmiddels veranderd.

    Ex wil absoluut niet naar mediator of advocaat om een berekening te laten maken, dus is zelf met een voorstel gekomen.

    Uiteindelijk zijn wij akkoord gegaan met 85 euro minder per maand betalen.

    Heb zelf bijna alle sites en fora die er zijn over dit onderwerp bekeken en gelezen. Maar ik kom er niet echt uit.

    De behoeft is 675, dit zal niet veranderen. Aangezien dit wordt berekend via het tabel met het netto gezinsinkomen ten tijde van huwelijk.

    Als haar draagkracht 50 euro is. ( heeft wel eigen inkomen maar niet meer dan 1250)

    En mijn draagkracht rond de 350, dan tel je dat op, het kind gebonden budget wat zij ontvangt mag erbij opgeteld.

    Maar het bedrag wat dan overblijft? Wie zorgt daarvoor? Is dat sowieso de man/vader/alimentatieplichtige?

  • Marieke

    Je rekent andersom.

    Ook bereken je vanaf de volledige behoefte de omganskorting.

    Als je om het weekend hebt reken je 15% heb je vrijdag tot en met maandag ochtend dan reken je 25 en bij nog ruimer reken je 35%.

    Dus gaan we even uit van de 25% dan is het 675*0.75=506.

    506 is wat de moeder toe zal komen. Daar trek je het kindgebonden budget vanaf. Dan blijft er een bedrag over.

    Dan bereken je naar draagkracht het aandeel

    Jou draagkracht is 350 en die van haar 50. Dan kom je er op uit dat jij je volledige draagkracht moet besteden aan je kinderen, maar je hebt er een bij gekregen dus moet je dat delen door het aantal kijderen en dan maal het aantal kinderen waar de ali voor geld.

    WT over blijft krijgt niemand.

  • Thfabani

    Ik bedoel niet het bedrag wat overblijft, meer het bedrag wat dan nog te kort komt.

    €675= behoefte

    €129= kgb

    €360= mijn aandeel (draagkracht tabel)

    €50= haar aandeel

    15% zorgkosten zal er af gaan.

    Dan zit je totaal nog niet op het bedrag van behoefte. Ook omdat mijn andere zoon zijn aandeel er ook nog af moet.

    Moet degene met de meeste draagkracht dit dan bijdragen?

  • Marieke

    Nee, dat is wat overblijft, dat wat niemand dus gaat betalen.

    Je betaalt nooit neer dan je draagkracht.

  • Marieke

    http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/sector-familie-en-jeugdrecht/Documents/Rapport-alimentatienormen-2014.pdf

    Hier vind je de nu geldende tremanormen, de behoefte sectie kun je overslaan, die is niet veranderd alleen geindexeerd, je kunt direct door naar pagina 15, sectie 5 confrontatie van behoefte en draagkracht.

  • Thfabani

    Dank je wel.

    Ik snap hier niet zoveel van.

    Gisteravond laat nog allerlei berekeningen gemaakt enz. Maar de ene keer komt eruit dat het wel gunstig is voor mij om een berekening te laten maken via de officiële weg, en de andere keer denk ik dat het niet uit kan en denk ik laat het maar zo.

    Weet jij ook als je een eenzijdige berekening draagkracht laat maken of dit dan rechtsgeldig is naar ex toe?

  • Thfabani

    Klopt dit?

    €675 vastgesteld - 20% zorgkorting = €553,50

    €553,50 - €129 (kgb) = €424,50

    €424,50- €50 (haar draagkracht) = €374,50

    € 374,50

    Dat laatste bedrag wat nu overblijft is al minder dan wat wij nu aan alimentatie betalen……Dus in dit geval kan het voor ons uit om het via een officiële berekening te laten doen?

  • Marieke

    Thfabani Schreef:

    ——————————————————-

    > Klopt dit?

    >

    >

    > €675 vastgesteld - 20% zorgkorting = €553,50

    >

    > €553,50 - €129 (kgb) = €424,50

    >

    > €424,50- €50 (haar draagkracht) = €374,50

    >

    > € 374,50

    >

    > Dat laatste bedrag wat nu overblijft is al minder

    > dan wat wij nu aan alimentatie betalen……Dus in

    > dit geval kan het voor ons uit om het via een

    > officiële berekening te laten doen?

    De draagkracht wordt er niet direct van afgehaald dat komt neer op procenten van de totale draagkracht.

    Dus je telt jouw draagkracht en haar draagkracht bij elkaar op. Dat is honderd procent. En dan ga je kijken of alles nodig is.

    Maar je betaald NOOIT meer dan je draagkracht, en jou draagkracht moet door meer kinderen gedeeld worden.

    Een eenzijdige berekening is niet rechtsgeldig, maar de meeste advocaten proberen de rechtbank te vermijden door met handtekeningen te werken. Ze eisen de gegevens van je ex op, en gaan dan rekenen, dan doen ze haar een voorstel, komt ze tekenen is het goed, doet ze dat niet dan wordt het een rechtszaak.

    Als je denkt dat ze meewerkt kun je nog beter via het LBIO berekenen. Je stuurt dan beiden je gegevens op en die berekenen het voor je voor 50 euro

  • Thfabani

    Als ik het goed begrijp klopt het rekensommetje wel dat de behoefte nu 424,50 is.

    En dat er dan naar draagkracht wordt gekeken wie wat kan/moet bijdragen om tot dat bedrag te komen?

    Ik ga er toch vanuit dat naar beide draagkrachten wordt gekeken, ook al zou mijn draagkracht al het bedrag van behoefte zijn?

    We hebben ex een mail gestuurd met rekensom erbij en uitleg, en gevraagd of zij ermee eens is om het via het lbio te laten berekenen.

  • Marieke

    Er vanuit gaande dat jouw draagkracht 360 is en die van haar 50 en de behoefte is €424,50 (met kindgebonden budget in vermindering en zorgkorting) maak je 1 keine fout. De zorgkorting is 20% volgens jou, dat kan niet, het is óf 15% óf 25%. Maar laten we even rekenen met 20% om het begrijpelijk te houden.

    De zorgkorting gaat af van de totale behoefte, te weten €675,- dus is er €135,- behoefte bij JOU thuis.

    De behoefte voor berekening aandeel neem je aan de hand van de 675-kindgebonden budget: 675-129= €546

    DAn wordt er gekeken naar de bijdragen van de beide ouders.

    360+50=€410.

    Dit voldoet niet aan de gehele behoefte. zodoende hoeven we dus ook niet te rekenen naar aandeel.

    Wat we wel moeten doen is van de behoefte van 546 jouw zorgkorting af te halen. 546-135=€411.

    Dit betekend dat jullie beider draagkracht exact uitkomt op wat er bij moeder aan behoefte is.

    In deze berekening hebben we alleen NIET meegenomen dat er nog een kind in het spel is waar draagkracht naar toe moet. In principe heb je dus een draagkracht van 360/3=120 per kind, komt neer op 240 voor de twee kinderen uit het eerste huwelijk.

    Dus het kan goed zijn dat je maar 240 hoeft te betalen.

    Hier een relevante uitspraak van de rechter:

    3.7.1 Met behulp van het netto besteedbaar gezinsinkomen van partijen in 2010 vermeerdert met het kindgebonden budget waarop partijen in die periode recht hadden en rekening houdende met de leeftijd van het kind wordt de behoefte van het kind vastgesteld aan de hand van de door de Werkgroep Alimentatienormen gehanteerde voor 2010 geldende ‘tabel eigen aandeel kosten kinderen’. Op de alsdan gevonden behoefte dient het kindgebonden budget waarop de vrouw thans recht heeft (€104,- per maand) in mindering te worden gebracht.

    Ter zitting zijn partijen het er over eens geworden dat de op voornoemde wijze berekende behoefte van de minderjarige €316,- per maand (in 2010) bedraagt.

    Per 1 januari 2013 bedraagt de krachtens artikel 1:402a lid 1 BW geïndexeerde behoefte van de minderjarige 328 per maand. Opmerkende dat ze dus van de behoefte van TOEN ZE UIT ELKAAR GINGEN eerst het KGB halen en dan pas de indexatie toepassen?

    (…)

    3.11 Het hof acht het aannemelijk dat de winst uit onderneming als gevolg van de tijdelijke arbeidsongeschiktheid van de man en de economische crisis de afgelopen jaren is gedaald. Uit de door de man overlegde stukken is voldoende gebleken dat de man als gevolg van (de klachten) tijdelijk niet in staat is geweest zijn werkzaamheden te verrichten.

    (…)

    Het is een feit van algemene bekendheid dat de crisis de bouwsector hard heeft getroffen. Gelet op de huidige economische omstandigheden valt ook niet te verwachten dat de winst uit onderneming de komende tijd op het zelfde niveau zal terugkeren als voor de crisis.

    (…) Naar het oordeel van het hof kan de man in ieder geval geacht worden een hoger inkomen te verwerven dan in 2012.

    (…)

    Het hof zal het inkomen van de man uit zijn onderneming dan ook in redelijkheid vaststellen op €24.000 per jaar.

    3.12 (…) Ingevolge de draagkrachttabel 2013 heeft de man een draagkracht van €260,- per maand, te vermeerderen met het fiscaal voordeel voor de persoonsgebonden aftrek levensonderhoud kinderen van €51,- per maand, derhalve €311,- per maand.

    3.13 De man heeft verder nog gesteld dat ook de vrouw dient bij te dragen in de kosten van verzorging en opvoeding van het minderjarige kind. Ter zitting heeft de vrouw verklaard een inkomen te hebben van €740,- netto per maand. De vrouw werkt 20 uur per week en verder verricht zij huishoudelijke werkzaamheden bij haar ouders. Het hof is van oordeel dat de vrouw, gelet op haar onderhoudsverplichting jegens het minderjarige kind, in staat moet worden geacht fulltime te werken. Niet gebleken nog gesteld is dat de vrouw hiertoe niet in staat zou zijn. Het hof extrapoleert haar inkomen bij 20 uur dan ook naar een werkweek van 36 uur, zodat het hof uitgaat van een inkomen van €1.330,- per maand. De daarbij behorende draagkracht vand e vrouw bedraagt alsdan €100,- per maand.

    3.14 Gelet op de draagkracht van beide partijen is het aandeel van de man in de behoefte van het minderjarige kind €248,- per maand. Op deze bijdrage strekt een zorgkorting van 25% Dit is dus wel vanaf de 420 berekend, dus de gehele behoefte. Het hof zal de door de man te betalen bijdrage in de kosten van de verzorging en opvoeding van het minderjarige kind dan ook vaststellen op €166,- per maand.

    (…)