Herziening alimentatie via LBIO of eigen procedure?

  • Vadervandrie

    Hallo,

    Sinds anderhalf jaar ben ik er in inkomen heel erg op achteruit gegaan.

    Ik heb het lang kunnen volhouden maar nu heb ik een behoorlijke achterstand in de Partner alimentatie.

    Ik vind dat de Kinderalimentatie altijd voorrang heeft, en die heb ik netjes bij kunnen houden.

    Ik ben bezig met een advocaat een herziening van het maandbedrag aan te vragen omdat de PA plus KA op dit moment al meer zijn dan mijn huidige inkomen.

    Nu heeft mijn ex het LBIO ingeschakeld. Die claimen het achterstallige PA bedrag plus een schofterige boete erbovenop. Ik kan het bedrag met geen mogelijkheid betalen, ik heb het niet eens op mijn spaarrekening staan.

    Nu is mijn vraag hetvolgende:

    Komt via het LBIO de zaak ook voor de rechter en kan ik dan mijn inkomenssituatie overleggen, of moet ik altijd zelf ook nog een (dure) procedure starten voor verlaging van de alimentatie? Gaan deze twee zaken niet door elkaar lopen?

    Als laatste nog een klein vraagje: Is het zo dat een achterstand in PA als ‘minder erg’ wordt gezien dan een achterstand in KA, of maakt dat niets uit?

  • Marieke

    Lbio legt beslag op alles. je inkomen je rekeningen etcetera

    Er komt geen zaak.

    Je moet zo snel mogelijk nihilstelling verzoeken. Dna heb je kans dat lbio zich koest houdt…

  • pinguin

    Weer een voorbeeld van het door en door verrotte familierechtsysteem in dit KUTland.

    Je moet als de donder een advocaat in de arm nemen en een alimentatie herziening aanvragen, want als het LBIO eenmaal beslag legt heb je het geld niet meer om er 1 te nemen.

    Heb ik ook moeten doen en dan nog duurt het 9 maanden voor het voorkomt. Ik maak nog sneller een kind. Al die tijd mocht ik gaan eten bij de voedselbank.

    Je bent als man gewoon aangeschoten wild en vogelvrij.

  • Vadervandrie

    Heel hartelijk dank voor jullie hulp.

    Door de kinderalimentatie te blijven betalen terwijl het al lang niet meer kon heb ik mezelf behoorlijk in de problemen gebracht zie ik nu.

    Nu heb ik te weinig geld voor een advocaat en ik schrik dat de procedure 9 maanden gaat duren.

    Doordat mijn (peil) inkomen nog veel te hoog was voor gratis rechtshulp dacht ik er goed aan te doen om dan maar liever de alimentatie zo lang mogelijk te blijven betalen. Achteraf had ik veel beter mijn laatste geld kunnen besteden aan een advocaat, maar ik geef het natuurlijk liever aan mijn kinderen.

    Ik blijf doorvechten, en nu er niets meer is wordt het ook wel makkelijker, ik heb niets meer te verliezen.

  • JCC

    Het probleem is vaak dat je als vader te redelijk bent en je kinderen voor alles laat gaan. Zoals je nu ervaart is je ex je daar hartstikke dankbaar voor. Zoals Pinguin al schrijft, je bent als man vogelvrij en niet meer als inkomend salaris indien de (uitgekookte) vrouw dit wenst

  • Peter

    beste Vader van 3

    Er vanuit gaande dat je inderdaad betalingsgewillig bent en er onvoldoende middelen zijn zou ik eerst in overleg gaan. Je moet dan wel met bewijzen komen. ZOver ooit gelezen kan het LBIO ook daarin een rol betekenen door een onafhankelijke berekening voor 50 euro. Of een advocaat voor ? 500 ?

    WIl jij dan een rechtszaak… of laat LBIO graaien en snaaien.

    Opgemerkt er staat in de brief .. dat ze niet de gegevens van ex hebben gecontroleerd (DUS WAAR PRATEN WE OVER) en verder een zeer veel bla bla. Er is een grosse dus een gerechtsdeurwaarder is zo ingeschakelt, bedenk wel dat er beslag kan worden gelegd en daar zijn ook weeer regels voor.

    En pinguin heeft gelijk, mijn ervaring 6 tot 12 maanden. Spoedverzoek bestaat niet (tenzij je aantoonbaar terminaal bent). Er is wel verschil in maanden dat het op de rol komt, je mag zelf een rechtbank kiezen dus daar valt winst te behalen.

    optie 1 : pro deo, beetje geld

    advocaat vraag je via juridisch loket 09008020, krijg je ca 50 euro korting

    je kunt peiljaarverlegging aanvragen bij de RVR (wel bij de juiste plaats, ze werken niet samen.. ondanks wat er in de AWB staat).

    de advocaat kan dat gelijk meegeven bij zijn aanvraag bij de RVR (weinigen doen zoiets uit eigen iniatief) dat heb ik door schade ervaren

    optie 2 : pro deo, bijna niets meer

    advocaat vraag je via juridisch loket 09008020

    speciaal verzoek bij RVR .. eigen bijdrage 25 euro

    dan kun je nog een advocaat toegewezen krijgen via de RVR, maar krijg je dan een gemotiveerde?

    optie 3: zonder advocaat, omdat je een uitgemolken geldkoe bent

    Tip. zie onder andere EVRM en art 282 RV en laat je stuk voordat je het post, nog even lezen door iemand anders.

    Ben je voornemens tot Strassburg te procederen is het niet vormvrij, anders wel en in 3 voud.

    Succes

  • Vadervandrie

    Dank voor al jullie advies, helaas niet veel om vrolijk van te worden.

    De achterstallige alimentatie heb ik van mijn ouders kunnen lenen en betaald. Ben dus even van het LBIO af omdat er nu geen achterstand meer is.

    Ik heb mijn laatste paar honderd euro spaargeld gebruikt om een advocaat een verzoek tot alimentatieverlaging te laten schrijven.

    Hij geeft aan dat het inderdaad 6-10 maanden kan gaan duren.

    Nu vraag ik me af wat ik van de rechter te horen krijg als ik daar over 10 maanden sta.

    Ik heb nul reserves meer en kan met geen mogelijkheid aan de alimentatie voldoen.

    Omdat de alimentatie meer dan tweeduizend euro per maand is zal de achterstand over 10 maanden weer zijn opgelopen tot dik 20.000 euro.

    Heeft iemand ervaring met zo'n situatie?

    Wat gaat de rechter doen met die betalingsachterstand van 20.000 euro?

    Ik weet dat je niet zelfstandig mag stoppen met het betalen van de alimentatie maar er is gewoon niets meer.

    Dat is juist de reden van het verzoek tot verlaging.

    Ik hoop maar dat de rechter dat ook inziet en de datum van indienen verzoekschrift neemt als datum verlaging alimentatie.

    Zo niet dan zit ik met een schuld van 20.000 euro bovenop de schuld bij mijn ouders.

    Ergens hoop ik nog op een beetje begrip van een rechter maar dat zal wel niet.

  • Marieke

    Vraag eens of er een voorlopige voorziening geregeld kan worden. Dit is binnen een paar weken.

  • Peter

    goede van Marieke

    voorlopige voorziening, mijn ervaring met een vovo, 2 maanden. ZIe bijv. LJN: BX9118, Rechtbank Dordrecht, 97252 / FA RK 12-7455 (04-10-2012)

    kwestie van google en naar de bieb