Spaarrekening kinderen

  • Condat47

    Nu we uit elkaar zijn zal er ook iets geregeld moeten worden voor de spaarrekening van mijn kind.

    We hebben gezamelijk gezag over ons kind.

    Tot nu toe weigerd de moeder om inzage in zijn rekening te geven met het argument: de rekening is gekoppeld aan mijn naam dus van mij.

    Omdat mijn kind bij haar woont en ik een omgangsregeling hebt vind ze dat zij meer te vertellen heeft.

    Echter heb ik vorig jaar vlak voordat we uit elkaar gingen mijn volledige spaarloonregeling op mijn kind zijn rekening laten zetten.

    Hier heb ik dus geen enkele controle meer over.

    Hoe hebben jullie de spaarrekening van de kind(eren) verdeeld?

  • Anne-Mieke

    Bij verbreken van de samenleving houden beide gezagdragende ouders volgens de wet het beheer over het vermogen van hun minderjarige kinderen. De wet noemt dat bewind. De wet legt de ouders de plicht op dat vermogen als goede bewindvoerders te beheren. Bij slecht bewind zijn de ouders aansprakelijk voor de schade die voor het kind ontstaat. Zolang uw ex garandeert dat het saldo van de spaarrekening ten behoeve van uw kind wordt gereserveerd of besteed heeft u geen poot om op te staan.

  • Condat47

    @ Anne-Mieke

    We zijn nooit getrouwd geweest maar woonden gewoon samen. Natuurlijk wil je graag dat de rekening in stand wordt gehouden voor de kinderen en moeders daar niet van op vakantie gaat alleen is dit niet te controleren omdat ze weigert inzicht te geven in zijn rekening.

    Laat staan dat ze wil mee werken dat er voor het opnemen van bedragen van beide ouders een handtekening nodig is.

  • Anne-Mieke

    Ik las uw vorige post pas later, vandaar dat ik mijn antwoord heb gewijzigd.

    Als u inzicht wil in de spaarrekening en uw ex wil daar niet aan meewerken, dan zult u dat helaas via de rechter moeten afdwingen.

  • Koott

    Vlgs mij is het niet zo eenvoudig (of moeilijk).

    Je bent wettelijk vertegenwoordiger van je kind.

    Wanneer jij straks bijvoorbeeld je belasting gaat doen, moet je ook de helft van het spaargeld van je kinderen opgeven. Gaat nogal moeilijk als niemand wil vertellen hoeveel er op staat.

    Dus gewoon als wettelijk vertegenwoordiger contact opnemen met de bank waar de rekening loopt. Mischien doen ze een beetje moeilijk, maar gewoon voet bij stuk houden.

    Bij de ING kon in het verleden bijvoorbeeld 1 van de wettelijk vertegenwoordigers kinderspaarrekeningen laten blokkeren tot het kind 18 is.

    Mischien kan je ook je storting herroepen. (Dat is een optie die grootouders ook kunnen gebruiken wanneer ze er achter komen dat de ouders de spaarrekening leegtrekken.).

  • Anne-Mieke

    Koott Schreef:

    ——————————————————-

    > Vlgs mij is het niet zo eenvoudig (of moeilijk).

    >

    >

    > Je bent wettelijk vertegenwoordiger van je kind.

    > Wanneer jij straks bijvoorbeeld je belasting gaat

    > doen, moet je ook de helft van het spaargeld van

    > je kinderen opgeven. Gaat nogal moeilijk als

    > niemand wil vertellen hoeveel er op staat.

    > Dus gewoon als wettelijk vertegenwoordiger

    > contact opnemen met de bank waar de rekening

    > loopt. Mischien doen ze een beetje moeilijk, maar

    > gewoon voet bij stuk houden.

    Goede tip Koot. Soms kun je in dergelijke sitaties ook met de bank regelen dat voortaan voor elke transactie toestemming van beide ouders gevraagd wordt, maar daarbij bent je wel afhankelijk van de medewerking van de bank.

    > Mischien kan je ook je storting herroepen. (Dat is

    > een optie die grootouders ook kunnen gebruiken

    > wanneer ze er achter komen dat de ouders de

    > spaarrekening leegtrekken.).

    De storting herroepen is m.i. niet mogelijk. Wel kan restitutie geëist worden als blijkt dat ex het geld van de spaarrekening heeft gehaald ten behoeve van zichzelf. Maar dat zal dan wel eerst aangetoond moeten worden.

  • pinguin

    Ik denk dat het heel duidelijk is: Als vader heb je niets te vertellen. Dus ook niet in dit soort zaken.

    Ouderlijk gezag is een farce. Als moeder niet wil meewerken heeft de vader een probleem.

  • Peter

    feit: postbank , thans ING

    ik heb de rekening destijds geopent en de ex had ook getekend (beide ouders moeten tekenen op het aanvraagformulier)

    we waren niet gehuwd

    ex heeft de (zilvervloot) kinderrekening leeggeroofd

    postbank deelde mee, dat kan omdat haar handtekeing vermeld is of als ze gezag heeft

    dus heeft ze getekend?