woonlasten echtelijke woning

  • Joostgelder

    Door een voorlopige voorziening moet de ex-man elders wonen en daardoor een ander verblijf en bijbehorende kosten betalen. Maar hoe zit het met de woonlasten als de GWL-kosten van de echtelijke woning?

    Advocaat meent dat deze kosten voor de achterblijvende partner zijn, de partner en haar advocaat echter niet op grond van de zorgplicht van de man die tijdens het huwelijk maar volgens hen ook in de scheidingsprocedure van toepassing is.

    Ik weet dat de hypotheek en verzekering sowieso voor beide partijen gelden, althans het dragen van de kosten daarvan. Maar hoe zit het dus met de kosten van het huis die samenhangen met het genot daarvan? Er wordt op dit moment geen ‘huur’ gerekend voor het verblijf in de echtelijke woning door de achterblijvende partner.

    Iemand die hier meer over weet? Het betreft een situatie waar de scheiding nog in proces is (traag proces overigens) en er slechts bij voorlopige voorziening uitspraak is gedaan over het woonverblijf en voorlopige alimentatie.

    Gr Joost

  • Marieke

    Gebruikerslasten zijn doorgaans voor de bewoner.

    Hier zijn zelfs de hypotheek en dergelijke voor de bewoner, frappant genoeg?

  • pinguin

    Bij mij werd in de uitspraak van de voorlopige (duurde 2 jaar) voorziening expliciet gezet voor welke bedragen ik verantwoordelijk was. In mijn geval was dat 1200 euro bij een inkomen van 1300 euro. En tegen een voorlopige voorziening kun je niet in beroep gaan.

    Als er bij jou niets in de uitspraak staat dan hoef je dat ook niet zelf te gaan invullen. Dan heeft de rechtbank daar gewoonweg geen uitspraak over gedaan.

    Uiteindelijk kwam wel de renteteruggaaf over de hypotheek aan mij toe en ik mocht achteraf wel het hele bedrag aanmerken als partneralimentatie, zodat ik er ongeveer 42 procent van terug kreeg.

    Overigens blijf ik het toch heel bijzonder vinden dat de vrouw gewoon aan de rechtbank kan vragen om de man dakloos te maken en dat de rechtbank dat in nagenoeg alle gevallen gewoon toewijst. Volgende stap van de wraakzuchtige vrouw is natuurlijk het niet nakomen van de omgangsregeling. Kun je op je vingers natellen. En dan maar raar staan te kijken dat het aantal vechtscheidingen stijgt. Tja,….

  • Peter

    Nou Pinguin, jij nog mazel.

    Ik ben nu in ook nog eens in gevecht met de bel. dienst. Tja een onwijze slimpy heeft bepaald dat ik jaren geleden fictief alleenstaand was en dus niet gehuwd. Zo kan ie dus ook. Effe xxxxx betalen.

    Jaja frustreren van de omgangsregeling en dan nog .. weer een rechtszaakje wheeee hij blokkerd mijn zomervakantie met kids.. Want afhankelijk naar het gewenste land, moet ze toestemming hebben. (oeps tip voor HEX) en doe er maar gelijk subsidiair eenhoofdig gezag bij (oeps tip 2 voor HEX)

    Maar ach inmiddels weet de hexkring dat wel.

  • Peter

    ps hoeveel mannehuizen zijn er in Nederland

    versus

    hoeveel (gesubsidieerde) vrouwen opvangen zijn er.

    Nou en naast dakloos bestaat er ook nog de optie tot brodenloos.

  • pinguin

    Ik stapte inderdaad naar de crisisopvang “De Tussenvoorziening” van mijn woonplaats waar ik te horen kreeg dat omdat ik mooie kleren aan had en niet aan de drugs of drank verslaafd was zij mij niet konden helpen.

    “Tussenvoorziening” aan mijn hoela!

  • ValentijnS

    op grond van de zorgplicht van de man die tijdens het huwelijk maar volgens hen ook in de scheidingsprocedure van toepassing is.

    Dan mag de vrouw ook de helft van de lasten van de nieuwe woning van de man betalen. De zorgplicht is immers wederzijds.

  • pinguin

    De redenatie gaat zo: Kinderen mogen er niet op achteruit gaan en de kinderen worden in 99,9 procent aan de moeder toegewezen. Dus dan mag de vader het bedrag op hoesten. Natuurlijk heeft de vrouw ook een zorgplicht voor de man, maar daar heeft ze geen draagkracht voor. Helaas pindakaas.