herziening

  • alimentatie

    Hallo,

    Ik zou graag advies willen.

    Het verhaal is als volgt. Ben gescheiden in 2001, heb 2 kinderen. Alimentatie is altijd betaald inclusief indexering. 10 jaar geleden ben ik van baan veranderd waardoor ik meer ben gaan verdienen. Buiten alimentatie betaal ik nog apart zakgeld, helft van schoolgeld, af en toe extra kleding en sparen we voor als er straks gestudeerd gaat worden. Wij wonen allebei opnieuw samen met een andere partner en hebben allebei een kind erbij gekregen. Nu heb ik een brief van haar advocaat gekregen over herziening en of we binnen twee weken van de afgelopen twee jaar jaaropgave en recente loonstroken willen geven ivm herziening.

    Wat moet ik doen?!

  • popeyes

    Ik vermoed dat je ex alsnog wil kijken of er meer te halen valt, dat is in ieder geval duidelijk.

    Of dat zo is hangt van een aantal zaken af, Waaronder: gaat het om PA of over KA? Ik neem toch aan KA. ;)

    Er is gescheiden in 2001, dus 13 jaar geleden, wat betekent dat de kinderen bijna 18 zijn of al zijn?

    Ook is het van belang hoe destijds de ‘behoefte’ is verdeeld. Betaald elke ouder de helft of betalen 1 van beide meer dan de ander? En verder is van belang of de volledige ‘behoefte’ werd betaald en dus door wie?

    Tot slot vraag ik me af waarom er meer betaald is dan afgesproken? :S. Denk aan de genoemde zaken ls zakgeld en sportgeld?

  • Marieke

    Stoppen met alle extra's die je tot nu toe betaalde.

    Al de afschriften met betaalde Ali indienen, maar ook alle nota's van extrav betaalde zaken. En je ex meteen vertellen dat bij een herziening waaruit blijkt dat jij meer moet gaan betalen je per direct stopt met alle extra's.

  • alimentatie

    Ja het gaat om kinderalimentatie. kinderen zijn 13 en 15. Behoefte was dat ik 2/3 betaalde.

    Ik betaal extra omdat er een aantal jaren geleden een gesprek is geweest omdat ze al meer geld wilde vanwege die baan verandering en omdat het volgens haar niet genoeg was. Ik had toen voor mezelf afgesproken dat ik ongeveer 75 euro per maand meer wilde betalen omdat er toen genoeg ruimte was ook omdat ik toen met mn huidige partner nog geen kind had. Dat gesprek draaide uit op ruzie dus niet meer gedaan en dus besloten om de kinderen dus af en toe zelf wat te geven. Dus denk aan schoenen of kleding ook omdat het wel eens leuk is om je kinderen wat extra te geven ipv via moeder. Schoolgeld is middelbare school en betaal ik de helft en dan helft zakgeld. En dan nog kadootjes verjaardag, kerst en extra's rapport. Zou het graag zo houden maar ex denkt daar dus nu anders over.

    Marieke bedoel je indienen bij haar advocaat? En is het verstandig om zelf een advocaat te nemen?

    Weet iemand of er rechtsbijstand is met familierecht? Ex heeft dat denk ik wel maar wij niet en moeten dus een hoop kosten maken waar we niet op zitten te wachten en denk ik ook niet hebben. En iemand al een herziening aangevraagd en wat zijn de totale kosten hiervan als dat via de rechter moet?

  • Marieke

    Ik zou je ec contacten dat je via LBIO voor 50 euro een herziening wilt laten doen. Dit is voor beifen de goedkoopste oplossing.

    Een eigen advocaat is soms beter. Maar beter laat je haar advocaat eerst berekenen, dat kost jou niks.

    Aan fe hand daarvan kun je beslissen of het financieel aantrekkelijk is een eigen advocaat te nemeb.

    De advocaat van je ex zal altijd in hrt voordeem van ex berekenen. Geef door dat je een ruimr omgang hebt en hoe ruim. Geef ook meteen aan dat je (als je dat wil) een ruimere omgang wenst.

  • alimentatie

    Ok Marieke bedankt voor je antwoord. We gaan de opties afwegen.

    Iemand die kan helpen over rechtsbijstandverzekering die dit soort kosten vergoedt (herziening alimentatie)?

  • Marieke

    Als het goed is vergoeden ze dit noet, maar wel pre paid rechtshulp geloof ik. Zou je DAS eens over moeten bellen.

  • popeyes

    Zoals Marieke aangeeft direct stoppen met het betalen van extra's die niet in het convenant staan.

    Bewaar dat geld maar voor een advocaat die je waarschijnlijk nodig zult hebben aangezien eea niet gedekt is door je rechtsbijstandsverzekering.

    Het zou overigens zomaar kunnen dat je niet eens zo slecht uit een eventuele herziening zult komen. Je ex is immers hertrouwt en ik vermoed dat het zomaar zou kunnen dat bij een herziening blijkt dat door die nieuwe partner er meer draagkracht is aan die kant dan jij weet.

    Ps: laat je niet meer afbluffen door je ex. Je kinderen hebben nu een leeftijd dat ze hun eigen keuzes kunnen en zullen maken. ‘Bad talking’ door hun moeder zal niet zoveel effect meer hebben.

    Groet, Popeyes.