Vaststellen Behoefte en Netto gezinsinkomen.

  • Condat47

    Even uitleggen.

    Mijn ex2 zit op dit moment in de bijstand en ik heb een 40-urige baan. We zijn nooit getrouwd geweest en hebben 1 kind. Mijn ex had geen baan en zit om die reden nu in de bijstand.

    Nu heeft mijn ex2 via de advocaat laten weten dat ze de alimentatie wil laten bereken ondanks dat ik onderhoudsplichtig ben aan de gemeente en zij niet binnenkort uit de bijstand gaat. Ze heeft uitstel voor werk aangezien ons dochtertje net 1 jaar is.

    Nu zit ik met een aantal dilema's. Voor deze relatie heb ik een huis gekocht met een andere ex1. Deze woning staat nog steeds te koop. Ik betaal nu al ruim drie jaar iedere maand aan ex1 waardoor ons gezinsinkomen dus iedere maand lager was door de kosten die ik nog had aan het huis (372 euro per maand). Ondertussen woon ik nu zelf in een huurwoning waar ik ook nog eens bijna 650 euro per maand voor betaal. Vanaf het begin tot het einde van de relatie met ex2 betaal ik dus al de extra woonlasten en ex2 was zich hier volledig van bewust en weet ook dat ik straks ook nog eens met een restschuld over blijf.

    Kan ik deze nu meenemen in het vaststellen van het netto gezinsinkomen en dus het vaststellen van de behoefte?

    Wie heeft ervaring in deze situatie?

    Vraag 2: buiten mijn gewone loon ontvang ik reisuren (300 euro per maand) waardoor mijn loon hoger uit komt dan zonder de reisuren. Naar mijn mening vallen deze onder onkosten vergoeding maar mijn ex wil ze mee laten rekenen. Wie heeft er ervaring met het bij rekenen van reisuren of extra reiskosten.

    Inmiddels ontvang ik de extra reisuren niet meer aangezien ik van werklocatie ben veranderd, niet van baan.

    Dat betekend dat ik gewoon minder lonn ontvang maar nog wel de kosten draag van de extra woning.

    In het slechtste geval rekenen ze de extra woningkosten niet mee maar berekenen ze wel de (voorheen) berekende reisuren en wordt de behoefte dus te hoog ingeschat waardoor er een verkeerd bedrag in het ouderschapsplan wordt vastgelegd en ik bang ben dat ik daar aan vast zit bij eventuele latere berekeningen.

    Graag jullie advies en ervaringen bij het berekenen van de behoefte.

  • popeyes

    Misschien overwegen om te trouwen met toekomstig ex3? Maar neem dan wel een a.s. ex3 die ‘jou’ alimentatie verschuldigd is ipv een ex3 die jou net als ex1 en ex2 naait zonder dat er erg in hebt

  • Condat47

    Marieke,

    Helaas nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag.

    Jij bent vaak actief op dit forum, weet jij soms raad?

    Alvast bedankt voor ieders hulp.

    Condat47

  • Anne-Mieke

    Met de aflossingen op de hypotheek (van de gemeenschappelijke woning van u en uw ex1) die u verschuldigd bent wordt in beginsel slechts rekening gehouden voor zover uw totale woonlasten een, gezien uw persoonlijke omstandigheden en de woningmarkt ter plaatse, redelijke netto woonlast niet te boven gaan. Bijzondere omstandigheden kunnen reden zijn om lasten boven genoemd plafond te aanvaarden. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het geval dat het een koopwoning betreft die na de scheiding niet is verkocht omdat de waarde sinds de aankoop is gedaald en als gevolg daarvan de hypothecaire schuld de te verwachten opbrengst overtreft.

    Onkostenvergoedingen (zoals de door u genoemde reiskostenvergoeding) worden niet bij het inkomen opgeteld, tenzij deze bovenmatig zijn. De rechter beoordeelt van geval tot geval of de onkostenvergoeding (gedeeltelijk) als verkapt inkomen is aan te merken.