stiefouder en kinderalimentatie hoofdverblijf

  • head02

    mijn ex is gaan samenwonen. PA vervalt hierdoor. Ex wil opnieuw een draagkracht berekening mbt kinderalimentatie (KA).

    ik ben opnieuw getrouwd. volgens de wet is mijn vrouw onderhoudsplichtig en zal in principe moeten meedokken. Omdat ex samenwoont hoeft haar partner niet mee te betalen (hoe krom kan het zijn). maar goed, dit is een gegeven.

    vraag is : moet het salaris van mijn huidige vrouw bij die van mij worden opgeteld (IVM draagkracht berekening) als mijn zoon ingeschreven staat op het woonadres van mijn ex?

    in de wandelgangen lees ik namelijk dat dit niet behoeft als het kind niet tot het gezin van de stiefouder behoort. volgens mijn convenant is het hoofdverblijf van mijn zoon het woonadres van mijn ex. ook volgens de gemeentelijk administratie.

    ik moet er wel bij vermelden dat er sprake is van co-ouderschap op basis van 50-50.

    met vriendelijke groet

  • Marieke

    Het enige wat gebeurd ia dat je woonlasten gehalveerd worden.

    Hoe dat precies zit met de nieuwe regelingen qeet ik niet.

    Wel weet ik dat er bij co-ouderschap tegenwoordig een zorgkorting van 35% berekend wordt.

    Ook wordt tegenwoordig het kindgebonden budget afgetrokken van de behoefte.

    Misschien kom je er zelfs wel voordeliger uit.

    Je kan voorstellen aan je ex om samen alle stukken naar het LBIO op te sturen. Dit kan je een recjtsgang schelen. Die is vaak duurder dan de alimentatie voor de aankomende jaren….

  • head02

    beste Marieke,

    ik ga er alleen maar op vooruit met een PA van € 1.700,- in de maand en KA van € 150,- ind e maand.

    onze zoon is jong meerderjarig en dan gaan de tremonormen en zorkkorting niet op.

    rechters richten zich qua behoefte kind dan op Nibud model (thuis en uitwonende student)

    punt is alleen dat voor de draagkracht berekening er een verschil gemaakt wordt in samenwonen en getrouwd zijn. ik ben hertrouwd. in mijn geval wordt mijn draagkracht gebaseerd op inkomen van mijn huidige vrouw en die van mij opgeteld.

    In het geval van mijn ex (werkt 3 dagen) een haar partner (werkt bij een advocaten kantoor) geldt alleen dat haar wonnlasten worden gedeeld.

    het is weer eens volstrekt oneerlijk. het slaat allemaal nergens op. maar ja.

    inkomsten van mijn vrouw wordt echter niet opgeteld als zoon niet behoort tot dit gezin. er is welliswaar sprake van c-ouderschap (50-50) maar zoon staat formeel ingeschreven als hoofdverblijf bij mijn ex.

    vandaar mijn vraag : is mijn zoon formeel onderdeel van ons gezin als zijn hoofdverblijf bij mijn ex is.

  • Marieke

    Nee dat is hij niet.

    Dus zelfs voor kinder Ali gaat dat niet op.

  • head02

    beste Marieke,

    je bent zeer actief op dit forum waarvoor hulde.

    je reageert stellig op mijn vraag of mijn zoon tot “ons gezin” behoort. zonder tekort te doen aan je kennis en kunde (ik ken je immers niet), kan je onderbouwen waarom een eventuele rechter mij gelijk zou geven als dit zou leiden tot een rechtzaak?. met je stellige antwoord zeg je immers dat het inkomen van mijn vrouw dus niet opgeteld zou worden bij mijn draagkracht omdat het hoofdverblijf van mijn zoon bij mijn ex is, ondanks co-ouderschap van 50%. is hier jurisprudentie van bekend?

    met vriendelijke groet

    Peter

  • Marieke

    De jurisprudentie moet ik je voor nu even schuldig blijven. Ik ben mobiel online.

    Ik zal dadelijk even voor je zoeken in de uitspraken.

    Die kun je overigens ook zelf raadplegen. Zoek op google jurisprudentie.

    In de Nederlandse scheidingstransformator bestaatr geen co-ouderschap. Dit is geen juridische term.

    Hierdoor is het niet aannemelijk dat er vanwege co-ouderschap wel vanuit gegaan wordt dat het kon van je partner meegerekend wordt.

    Ik kom hier dadelijk op terug.

  • Koott

    Ja, in principe zijn stiefouders mede verantwoordelijk voor kosten verzorging en opvoeding, hier staat het goed uitgelegd :http://www.schakenraad.nl/blog/42/onderhoudsplicht-stiefouder

    Dit wordt natuurlijk vaak toegepast bij moeders die opnieuw trouwen, en vervolgens thuis blijven en geen inkomsten hebben. Op dat moment mag de stiefvader bijdragen, en hoeft de biologische vader niet alle kosten te dragen omdat mevrouw er voor kiest op de bank te gaan zitten. Logisch toch?

    Maar hier wordt door je ex blijkbaar wel heel creatief naar mogelijkheden gezocht (en is ze ook nog zo slim om niet te trouwen of een geregistreerd partnerschap te sluiten - met voorbedachte rade mischien?). De vraag is dus, tot welk gezin behoort je kind. En je lijkt een goed argument te hebben dat het kind bij het andere gezin ingeschreven staat.

    Zou maar snel een gehaaide advocaat inschakelen, en zeker niet de inkomsten van je vrouw delen.

    (Hier staan de regels om de alimentatie te berekenen uitgelegd).

    http://www.rechtspraak.nl/Procedures/Landelijke-regelingen/sector-familie-en-jeugdrecht/Pages/Werkgroep-Alimentatienormen.aspx

  • head02

    beste Marieke,

    ik ken het woord scheidingstransformator alleen nog maar uit mijn studie tijd. Ook google omschrijft dit als een “eletronic device”.

    in deze context heb ik het nog niet eerder meegemaakt.

    ik heb gezocht op rechtspraak.nl . maar ik heb het niet kunnen vinden.

    ik ben benieuwd wat jouw zoektocht oplevert. ik dank je alvast van harte voor je inspanning

    beste Koott

    mijn ex is alleen maar gefocused om mij zo veel mogelijk uit te kleden.

    saillant detail is dat tijdens onze scheidingsbemiddeling madam de treurige/verdrietige huisvrouw speelde, terwijl ze ondertussen het bed deelde met een andere vent. kwamen we met zijn allen later achter.

    zelfs de mediator wss er in getuind en wil niet meer mediaten omdat ze niet meer afhankelijk is (lees erg boos is op mijn ex).

    en dan 4 jaar lat relatie met diezelfde vent onderhouden, niet samenwonen. maximaal cashen . Nu wel gaan samenwonen maar niet trouwen. tja dat krijg je als je een vriendje hebt die bij een advocaten kantoor werkt.

  • Marieke

    Mijn excuses dat het zo lang duurde.

    Ik heb de nieuwe tremanormen van 2014 eens er bij gepakt, en daar wordt er niet meer gesproken over behorend bij het gezin, maar over alimentatieplichtige. Dit zou betekenen dat de gene die moet betalen niet als 2 personen gerekend mag worden.

    4.5 Draagkrachtberekening ten behoeve van kinderalimentatie

    Voor de vaststelling van kinderalimentatie is het netto besteedbaar inkomen van de alimentatieplichtige

    het uitgangspunt. Om dit te berekenen wordt gebruik gemaakt van de berekening ‘boven de streep’ tot en

    met het netto besteedbaar inkomen per maand (121). De kosten en voordelen met betrekking tot de

    eigen woning (80 tot en met 83) dienen daarbij buiten beschouwing te worden gelaten. Redelijke lasten

    worden vervolgens ‘onder de streep’ forfaitair in aanmerking genomen, op de wijze omschreven in de

    draagkrachttabel (bijlage bij het rapport). De draagkrachttabel vervangt derhalve 122 tot en met 140.

    Rapport Expertgroep Alimentatienormen 2014 Pagina 14 van 50 versie januari 2014

    14

    Forfaitaire benadering draagkracht kinderalimentatie

    Voorrang van kinderalimentatie boven alle andere onderhoudsverplichtingen heeft onder meer tot gevolg

    dat bij de bepaling van de draagkracht alleen de financiële situatie van de onderhoudsplichtige(n) in

    aanmerking wordt genomen en geen rekening wordt gehouden met de nieuwe partner / echtgeno(o)t(e) /

    geregistreerde partner. Gedachte hierachter is dat een partner in staat moet worden geacht in eigen

    levensonderhoud te voorzien, terwijl dit van een kind niet kan worden verwacht. De draagkrachttabel

    houdt op forfaitaire wijze rekening met de volgende redelijke kosten van levensonderhoud van de

    onderhoudsplichtige (juli 2013):

    ‐ een redelijke netto woonlast van 30% van het netto inkomen

    ‐ een bedrag van € 860 voor de kosten van levensonderhoud,dat als volgt is opgebouwd:

    o Bijstandsnorm € 948

    o Wooncomponent -/- € 224

    o Ziektekosten € 125

    o Ziektekostencomponent -/- € 39

    o Onvoorzien € 56

    o Totaal € 860

    Voor de pensioengerechtigden geldt een bijstandsnorm van € 1.040 (januari 2014). Dientengevolge dient

    het draagkrachtloos inkomen te worden verhoogd tot € 950.

    Van het netto besteedbaar inkomen, verminderd met de hiervoor genoemde forfaitaire bedragen, is bij

    een inkomen vanaf € 1.500 circa 70% beschikbaar als draagkracht.

    Bij de lagere inkomens wordt maximaal 100% van de ruimte na aftrek van de forfaitaire lasten

    beschikbaar geacht, waarbij bovendien de post onvoorzien bij de laagste categorie geheel of gedeeltelijk

    buiten beschouwing wordt gelaten. Voor zover het inkomen lager is dan € 1.250 wordt uitgegaan van een

    minimumdraagkracht van € 25 voor één kind en € 50 voor twee of meer kinderen.

    Ook vind ik bij draagkrachtmethode, dit is eerder in de temanormen maar plaats ik even achteraf:

    g. Inkomen van de nieuwe partner

    Bij een nieuwe partner met eigen inkomsten is het uitgangspunt dat deze daarmee in eigen onderhoud

    kan voorzien. Op grond van dit uitgangspunt blijft dit inkomen buiten de draagkrachtberekening. De

    partner wordt als het ware als een zelfstandige economische eenheid beschouwd. De helft van de

    woonkosten en van andere gezamenlijke lasten wordt aan de partner toegerekend en voor wat betreft

    de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage wordt de nieuwe partner buiten beschouwing gelaten (alleenstaande of alleenstaande ouder, zie ook 9 en 23). Maakt de onderhoudsplichtige aannemelijk dat zijn partner niet geheel in eigen onderhoud kan voorzien dan wordt, indien sprake is van vaststelling van partneralimentatie, het inkomen van de partner als gezinsinkomen bij dat van de onderhoudsplichtige opgeteld (voor de vaststelling van kinderalimentatie, zie hoofdstuk 4.5). Het netto maandinkomen vermeerderd met de vakantietoeslag van de partner wordt in dat geval onder 7 vermeld. Voor de toepassing van de bijstandsnorm en het draagkrachtpercentage worden de onderhoudsplichtige en zijn partner in deze situatie als gehuwden gezien.

    Weigert de onderhoudsplichtige het inkomen van zijn partner bekend te maken dan moet worden aangenomen dat de partner in eigen onderhoud kan voorzien. Indien de partner geen inkomen heeft (of een zeer gering inkomen) dan bestaat er recht op uitkering van een bedrag gelijk aan de voor deze partner geldende algemene heffingskorting.

  • head02

    beste Marieke,

    excuus is niet zijn plaats. ook jij doet dit in je vrije tijd. dus elke fvorm van hulp wordt op prijs gesteld.

    ik ga het laatste rapport ook eens goed doorlezen.

    ik worstel alleen een beetje met de nieuwe Trema normen al wettelijke referentiekader . dit geldt totdat een kind 18 jaar wordt. daarna is er sprake van een jongmeerder jarig kind en worden andere normen gehanteerd (waaronder Nibud model).

    dank

    Peter

    PS : ik ben nieuwsgierig : wat is jouw achtergrond?