Onderhoudsplicht

  • lvermeul@ziggo.nl

    Ja, daar was ie dan. Brief van de gemeente waar lieftallige ex woont.

    Ex nam in 2006 de beslissing om te willen scheiden. Gaf haar full-time baan op om bij nieuwe geliefde te gaan wonen. (andere gemeente) Nu een paar jaar later is die relatie ook ten einde, en zit mevrouw in de bijstand. Dit zijn bewuste keuzes geweest. Ik kan er ook n iks aan doen, dat ze weer single is. Maar moet toch mijn hele financiele boekhoudeing prijsgeven, zodat de gemeente een berekening kan maken. Heb de desbetreffende gemeente opgebeld of er een afspraak mogelijk was. Nee, niet mogelijk. Kon wel de persoon spreken die mijn zaak behandeld. Ik werd denigrerend behandeld. Echt onbeschoft. Hij zei dat het niet relevant was wat ik te melden of te vragen had. Ik probeerde toch een vraag te stellen, en meneertje onderbrak gelijk weer met hetzelfde antwoord: ‘'Het is niet relevant wat u wilt’'. U moet gewoon betalen, was ook een andere reactie. Wat een stel hufters. Toen zei ik dat ik het maar gelijk door de rechter wilde laten beslissen, ook dat kan niet, dat bepaalt de gemeente, of een zaak als deze voor de rechter komt.

    Hoe kan het zijn, dat het geaccepteerd word dat mijn ex maar 15 uur per week werkt? Onze dochter (9jr.) zit de hele dag op school. Dus kan ze veel meer werken. En nogmaals, haar keuze om een full-time baan op te zeggen, destijds. Is het mijn schuld dat ze weer single is? Nee.

    De rechter heeft al een uitspraak gedaan omtrent KA. Dat de wet zo in elkaar zit dat ik na jaren voor de shit van mijn kan opdraaien, het is echt de omgekeerde wereld. Mijn huidige vrouw en ik werken allebei in een branche waar het hard werken is. Blijkbaar word dat bestraft en kan de ander lekker rustig aan doen door 15 uur per week te werken.

    Is het nou echt neit mogelijk om in verweer te gaan?

  • mr0

    Als je ex officieel samen heeft gewoond met haar nieuwe (inmiddels ook ex) vriend, dan kan de gemeente nooit meer bij jou geld komen halen.

  • Alfred

    Idd, ze heeft daarmee haar rechten verspeeld.

    Die bij de gemeente is gewoon intimiderend bezig.

    Advocaat opzoeken en er achter aan.

  • esmeralda1

    Weet je dat zeker? Ik dacht (maar ik ben er dus niet zeker van) dat dat alleen maar is als ze getrouwd zijn geweest. Na samen wonen hoef je toch ook geen partner alimentatie te betalen? Dat is toch alleen maar na een huwelijk?

  • Sweet21

    lvermeul@ziggo.nl Schreef:

    ——————————————————-

    Maar moet toch mijn hele

    > financiele boekhoudeing prijsgeven, zodat de

    > gemeente een berekening kan maken……

    …… ''Het is niet relevant wat u

    > wilt''. U moet gewoon betalen, was ook een andere

    > reactie. Wat een stel hufters. Toen zei ik dat ik

    > het maar gelijk door de rechter wilde laten

    > beslissen, ook dat kan niet, dat bepaalt de

    > gemeente, of een zaak als deze voor de rechter

    > komt.

    Moet? Of dringend gevraagd? Gemeente kan vragen wat ze willen. Naar ik begrepen heb kunnen ze het niet verplichten. Als u weigert uw financien te laten zien kan de gemeente twee dingen doen. Mevrouw korten met de mededeling, u heeft de mogelijkheid inkomsten elders te krijgen, indien dit wenselijk is zult u zelf er voor moeten zorgen. Dan zal ze of meer uren moeten gaan werken of zelf naar de rechter stappen voor meer alimentatie.

    Of zelf als gemeente naar de rechter stappen (kost gemeente geld, dus ze zullen eerst zo zeker als mogelijk willen weten of het voor hun goedkoper is) waar dan uw financiele gegevens opgeeist kunnen worden maar dan weet u wel de juiste berekening welke ook kan zijn dat u al genoeg betaald. Waarbij de rechter beslist of iets relevant is of niet, niet de gemeente!

    >

    > Hoe kan het zijn, dat het geaccepteerd word dat

    > mijn ex maar 15 uur per week werkt? Onze dochter

    > (9jr.) zit de hele dag op school. Dus kan ze veel

    > meer werken. En nogmaals, haar keuze om een

    > full-time baan op te zeggen, destijds. Is het mijn

    > schuld dat ze weer single is? Nee.

    >

    > De rechter heeft al een uitspraak gedaan omtrent

    > KA. Dat de wet zo in elkaar zit dat ik na jaren

    > voor de shit van mijn kan opdraaien, het is echt

    > de omgekeerde wereld. Mijn huidige vrouw en ik

    > werken allebei in een branche waar het hard werken

    > is. Blijkbaar word dat bestraft en kan de ander

    > lekker rustig aan doen door 15 uur per week te

    > werken.

    >

    > Is het nou echt neit mogelijk om in verweer te

    > gaan?

    Partneralimentatie zal ze niet gekregen hebben neem ik aan omdat ze ging samenwonen. Maar de gemeente kan het wel gooien op kinderalimentatie (KA). Immers als ouder bent u ook verantwoordelijk voor uw kind, en deze alimentatie wordt van een eventuele aanvullende bijstand afgetrokken. (of eigenlijk is kinder- en partneralimentatie inkomen en wordt het aangevuld met bijstand indien nodig).

    Was de alimentatie al berekend voor u samen was met uw tweede echtgenoot? Zo ja, dan zou dat betekenen dat uw echtgenoot nu verantwoordelijk wordt geacht de helft van de woonlasten te betalen indien ze voldoende inkomen heeft, met als gevolg dat u meer ruimte hebt voor KA. Als de gemeente dit bekend is kunnen ze in ieder geval proberen meer bij u te halen. Of het lukt is een tweede, bv als u al in de gehele behoefte van uw kind voorziet of met uw nieuwe echtgenoot meerdere kinderen (moet) onderhouden.

    Wat u eventueel zou kunnen doen is kijken of u een berekening zou kunnen maken voor de gegevens naar de gemeente gaan. Er schijnen op internet programma's te zijn die globaal het kunnen berekenen, of anders met de oude berekening ernaast met u nieuwe gegevens, zoals inmiddels een nieuwe partner (haar inkomen telt overigens niet mee, alleen het feit dat ze wordt geacht mee te betalen aan de huur/hypotheek). Ook kunt u het laten berekenen door een advocaat maar daar zijn weer kosten aan verbonden. Naar wat de uitkomst is kunt u dan alsnog beslissen of u uw gegevens door geeft of niet. En/of (telefonisch) vragen bij advocaat / juridisch loket of gemeente dit wel eisen kan of alleen ‘vriendelijk’ vragen.

    Wel in de gaten houden hoe de gemeente een en ander berekent. Ze zullen uiteraard voor een voor hun zo gunstig mogelijke berekening gaan.

    Sterkte, en laat je niet gek maken,

    Sweet21

  • Marieke

    Ik neem aan dat ze niet meer kunnen eisen dan wat je nu al aan alimentatie betaalt, en willen ze meer dan zullen ze daar toch een rechter aan te pas moeten laten komen.

    Anders is er geen sprake meer van de trias politica…..

    Ze hoeven dus geen rechter in te schakelen als jou draagkracht niet hoger is dan de ali die je al voldoet, alleen ga je die vanaf dat moment aan de gemeente voldoen. Wanneer er wel meer te trekken is, zou ik de ombudsman in schakelen hoor als ze dat zonder rechtsgang willen vorderen

  • pinguin

    Ik meen dat Anne Mieke ooit heeft geschreven dat de gemeente alleen kan verhalen als de bijstand een rechtsreeks gevolg is van de scheiding.

  • Marieke

    Ik meen dat dat niet waar is,

    Ze kunnen namelijk op de kinderalimentatie verder zuigen,

    Want wanneer de draagkracht van een van de ouders stijgt, stijgt automatisch de behoefte van het kind mee, leuk he? Normaal gesproken wordt hier niet naar gekeken en zijn er maar weinig moeders die hier iets mee proberen te doen. Maar de gemeente maakt hier dankbaar gebruik van wanneer een miep de bijstand in probeert te wandelen. Ik kan zo snel even die regel niet vinden maar als ik hem vind, deel ik hem

    KA wordt namelijk ook ingehouden, terecht, op de bijstand. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/krijg-ik-een-lagere-bijstandsuitkering-als-ik-andere-inkomsten-heb.html

    En

  • lvermeul@ziggo.nl

    Iemand die een bijstandsuitkering ontvangt, is wel verplicht om te solliciteren. (tijdelijke ontheffing is mogelijk, maar niet het geval voor mijn ex). Mijn ex gaf aan dat er niet meer werk is in haar branche. (nu 15 uur per week)

    ''Rijksoverheid'':

    Solliciteren naar normaal werk

    Onder normaal werk worden alle soorten reguliere arbeid verstaan. Ook als u (nog) geen ervaring of opleiding op dit gebied heeft. Werk in bijvoorbeeld de seksindustrie valt niet onder normaal werk.

    Heb ik recht op bewijs dat ex wel voldoende solliciteert? Kan de gemeente deze info weigeren?

  • Pjoter3

    Even een 1e tussen vraag/ cq raad, wijzig even u gegevens @ziggo.nl voor spam, en andere troep dat nu door middel email adres naar u gezonden kan worden, en maak er een naam van.

    dan

    quote:

    Heb ik recht op bewijs dat ex wel voldoende solliciteert? Kan de gemeente deze info weigeren?

    Yep gemeente mag dat weigeren, en nee u heeft geen recht op bewijs, wet van de privacy.

    Het enigste wat u bind zijn de kinderen, en daar wordt ook onderhoudsplicht,cq verhaalsplicht voor gehaald.

    Namelijk het verschil tussen alleenstaande, of alleenstaande ouder met kinderen, dat geld bedrag wordt gekeken of dat verhaald kan worden op u, zolang de kinderen dus beneden de 18 jaar zijn, daar boven vervalt het verschil, en wordt geacht dat het kind (jong meerderjarige), werk, opleiding cq eigen voorziening inkomen heeft.

    Ook om te kijken of er al een uitspraak is/was (Rechtzaak) voor Ka, cq PA.

    Namelijk de aanvrager/aanvraagster kan fout maken/ niet vermelden dat zij dus dit al krijgt, maandelijks, en omdat dit bedrag in mindering wordt gebracht van bijstand, zou het niet vermelden inkomen fraude in de hand werken.

    U krijgt, omdat u gegevens moet afgeven antwoord dat, (verschillende mogelijkheden) inkomen gelijkgebleven, omstandigheden gelijk gebleven als toen uitspraak, het bedrag wat u nu betaald blijft gelijk.

    Of de rechter moet al uitspraak hebben gedaan op Ka zijn nul geen betaling toen.

    Of meer inkomen samenwonen bij u (minder kosten) dat u dus een verhoging gaat krijgen van Ka onderhoudsplicht.

    U kunt dan aangegeven dat u dit dan via een rechtbank wilt uitzoeken, gemeente start rechtzaak, kosten hieraan verbonden advocaat enz zijn ook voor u.

    Ook kunt aangegeven dat u dan het Ka bedrag stort naar de gemeente kas, (zou ik niet doen), maar gewoon betaal aan haar, er veranderd dus niks.